YOU ARE INVITED TO SIGN IN

Followers

Monday, March 9, 2009

ALBUM VOL.3 IMRAN SAID DALAM PASARAN

Kepada para peminat lagu-lagu tempatan khasnya KadazanDusun. Kini Imran Said muncul lagi dengan audio CD Album Vol.3nya- " Ok Bah Kalau Kau" Album ini mempunyai 10 lagu hasil ciptaan beliau sendiri. Beliau memperagakan beberapa rentak dalam albumnya termasuk rentak sumazau,joget,slow rock,disco dan juga cha-cha dangdut. Seperti kebiasaan, beliau juga masih menyelitkan sebuah lagu bahasa Sungai, " Salalom Upian Ku". Studio rakaman? Kali ini beliau telah memilih TJC Talent Studio.
Yalah, kalau bukan kita yang dilahirkan sebagai bangsa KadazanDusun yang memahami bahasa ini siapa lagi yang mahu membeli dan mendengar lagu dan bahasa inikan? Sedangkan rakan-rakan kita dari bangsa lainpun ada yang gemar mendengar lagu-lagu kita inikan pula kita dari darah daging bangsa Nunuk Ragang ini. Kalau kita sendiri tidak mencintai, tidak mahu mendengar dan enggan belajar bahasa ini, jangan harap bangsa lain sukakannya. Mengapa kita tak kisah keluarkan beringgit-ringgit wang dengan kaset,CD audio,MTV dari bangsa lain, kenapa pula kita berkira sangat dengan bahasa dan bangsa sendirikan.

10 comments:

san said...

wah , osong tomod ti, :)

Lala said...

Hehehe...sy na promote kawan ni...dia mengajar di SK Entilibon Tongod, orang Ranau...manatau korang kenal c Imran Said kan....Albumnya baru aja keluar minggu lalu...

san said...

Bagus ni Jadi penyanyi kan Lala, suatu hari nanti kalau saya jadi penyanyi... sa kasi rep tu lagu "Katak Melompat" p dusun language..hahaha... (bermimpi sa ni pula)

jmypatrick said...

aramai tie........................................

Lala said...

ui...bagus pula idea kamu ni san..bagus juga baitu,orang tia tefikir pun nak buat...mudah2an tercapai hasrat d ati nan murni ya...


jmypatrick...memang aramai ba kita2 orang dusun sabahan kan...hehehe pounsikou dokoyu san n jmy tu...sudi jalan2 cari makan kat sini....

D.L Sumunie said...

jangan sangka org sabahan saja suka lagu dusun...org dari semenjung juga ada yang suka walaupun durang tidak faham...saya ada beberapa org kenalan org semenajung sewaktu dtg sini durang ckp org sabah ramai pandai nyanyi lagu2 pun siok kalau pigi karaoke centre durang puji bah...beberapa org tu suka dgn lagu sayang kinabalu,jambatan tamparuli dan kosorou ko poh nagku doho, lebih2 lagi lagu yang ada versi BM .....jadi sekiranya lagu kadazandusun berkualiti mmg semua org mau dengar.beberapa org ada beli CD album org sabah. KEEP IT UP...penyanyi2 sabahan yang ada album termasuk si LALA tu. Dan jangan susah si sumunie mmg dari dulu suka promote lagu2 org sabah walaupun tidak dapat apa2 cuma rasa cukup bangga jadi anak sino kadazan/dusun...ada juga kan darah dusun tu....wah panjang oh bebelan saya..

Lala said...

Betul tu Sumunie, Lala sokong 200% hahaa.. Yang malangnya, terdapat sesetengah masyarakat dari Sabah amnya dan masyarakat kadazanDusun khasnya yang tidak suka dengar bahasa mereka di corong2 radio..malah, ada yang cuba menyembunyikan identiti mereka dan lebih suka dikenali dengan identiti lain dari asalnya. Tak semuala tapi adalah. Kita amat berbangga dan berterima kasih kepada kawan2 kita dari kaum lain khasnya dari Semenanjung yang mengharagai dan meminati lagu Sabahan.We solute them.heheee..

Lala said...
This comment has been removed by the author.
Kengkaru Kong said...

yehoii...buli buli daaa

Lala said...

yuiii....apa yang buli 2 kongggg......